tirsdag den 8. december 2009

Beauty contest

Kære alle sammen
Ja, her troede jeg så at jeg skulle skrive hjem om at jeg har været på weekendtur til en national park, at jeg har set flere vilde flodheste fra 20 meters afstand, at jeg har besteget et bjerg udenfor Masanga, at jeg er ked af at Liv snart skal hjem eller at vi har problemer med at skaffe børn på afdelingen. Men nej, det jeg skal fortælle til jer i dag er meget mere vigtigt, meget mere givende og meget mere gavnende for de lokale. Jeg skal fortælle om den aften jeg endte som dommer til en skønhedskonkurrence på college i Makeni. Der var tale om en udvælgelse til deltagelse i Miss Northern Province. Ikke så lidt endda!

Vi havde en fælles weekend i Masanga, hvilket efterhånden er en sjældenhed. Vi er pt 14 voluntører hernede og der er altid nogen på business tur, på ferietur, på arbejde eller med planer. Flere af os skal hjem i løbet af de næste par måneder og weekendture er derfor blevet noget hyppigere da vi alle føler at vi skal nå at se lidt mere af Sierra Leone inden vi tager hjem. Men Masanga er nu dejlig i weekenden og det er hyggeligt med sen morgenmad og kaffe på terassen, med en søndagstur op i village og en enkelt fest aften eller to. Vi har fundet en bar i Magburaka, som ligger 30 minutters kørsel herfra, hvor vi ofte tager til når der skal danses og drikkes palmevin. Da jeg gik op til Samuel i fredags for at bestille en bil til lørdag nat fortalte han at der var skønhedskonkurrence på hans universitet i Makeni. Skønhedskonkurrence i et af verdens fattigste lande!?! Det måtte vi bare se. Så der blev ændret planer og vi tog af sted mod Makeni lørdag aften uden rigtig at vide hvad vi gik ind til. Da jeg havde spurgt Samuel ud til hvad pigerne blev bedømt efter hed det – ’Nice dress and nice walk to show the nice body, and a nice face with a nice mouth to say nice words’. Intet mindre. Da vi ankom havde de selvfølelig varskoet at der kom O Porto’s (hvide mennesker) og der var linet 7 stole op foran forreste række til os. Salen var proppet og der var vel omkring 1000 mennesker der sad, stod, sang, råbe og førte sig frem i deres fineste outfits. Det var en hel anden verden at komme til for os bøndere ude fra junglen. De som har råd til at gå på college har jo også råd til at gå i nyere tøj, følge med i hvad der er in og for første gang mens vi har været her oplevede vi at der var kø i baren. Normalt er vi de eneste til festerne som rent faktisk har råd til at købe drikkevarer. Nogle af de mere modige piger inviterede os op og danse og hele aftenen blev indledt med at vi dansede foran hele salen indtil showet gik i gang. Da vi havde sat os kom en dame op til mig og sagde at de manglede en kvindelig dommer og om jeg var interesseret. Selvfølgelig! Så jeg blev placeret ved højbordet med blomster, silkebånd til vinderen og gratis drikkevarer. Ved dommerbordet sad der også en mand fra lærerstaben, et medlem af parlamentet, en artist og nogle andre jeg ikke forstod hvem var.
Langsomt gik showet i gang i de vil starte med at præsentere dommerne. Hmm…tænker jeg, hvordan vil de præsentere mig eftersom de ikke har andet end mit navn. Men ja, ham oppe på scenen begynder at fortælle om ’…All the way from New York city …. Miss Amra Sinel!’. Jeg kigger rundt på dommerne – hvem mon kommer fra New York – indtil jeg opdager at hele salen kigger på mig. Så jeg vinker lidt indtil de fra scenen vinker mig op. Så måtte Miss Amra Sinel fra New York City gå op på scenen og neje og vinke til publikum. Smukt! Derefter gik alt galt. Der var kun 3 deltagere og de var alle 3 pænt dårlige. Publikum hujede og skreg når de kom ind og da den ene lod som om at hun bad en bøn løftede taget sig. De skulle igennem 5 kategorier og da klokken var 02 (de startede 22.30) var de stadig kun halvvejs. Mine kære venner sad på forreste række og halvsov og mit ellers meget påsatte smil var langsomt begyndt at falme. Det var en maraton af local artists, som dansede og ’rappede’ til playback, lange taler, præsentationer af alverdens ligegyldige mænd og damer og ind imellem de 3 piger som lavede det vilde skuespil for os på scenen. En hård hård aften som beauty dommer.

I den kommende weekend tager vi 5 voluntører til chimpanse reservat, Freetown og videre til 2 dage på stranden. Jo, vi fejrer rigtig jul hernede.

Kys og kærlighed fra Miss Amra Sinel

3 kommentarer:

  1. Hahahahahahahaha :) :) "Miss Amra Sinel" - What the fuck?! ...from New York... Selvfølgelig :) De skulle nok bare have et eksotisk trækplaster, og så lød NY godt. Hehehe, kan godt se, at det må have været den længste aften. Hvem vandt, og skulle du give begrundelse?

    SvarSlet
  2. hehehehe! Det er dælme sjovt!

    SvarSlet
  3. Ha! Det minder snart om vores koncertaften i Calcutta.
    God gået Miss Amra!

    SvarSlet